IŞİD dünyadan ne istiyor?

IŞİD dünyadan ne istiyor?

IŞİD dünyadan ne istiyor?

Kendini ‘İslam Devleti’ olarak tanımlayan IŞİD korkunç eylemleriyle Türkiye’yi kana bulamıştı. Paris saldırıları sonrasında tüm dünya IŞİD’i konuşmaya başladı. Herkes bir şeyler söylüyor ama en basit sorulara bile net cevaplar verilmiyor:

IŞİD nereden çıktı, dünyadan ne istiyor, bu kadar vahşi eylemlerle bile nasıl kendine taraftar topluyor? Alanının en iyisi yazar ve gazeteciler, IŞİD’in nedenini nasılını anlattı.

1/ 31
IŞİD dünyadan ne istiyor?

IŞİD, Türkiye’yi nasıl görüyor? Nereyi tehdit ediyor? 



Türkiye’deki IŞİD militanları üzerine, aylardır onlarca haber yapan Radikal muhabiri İdris Emen anlatıyor:

2/ 31
IŞİD dünyadan ne istiyor?

IŞİD Fransa’ya hangi gözle bakıyorsa Türkiye’ye de aynı gözle bakıyor. Nitekim Paris saldırısından önce IŞİD’in Diyarbakır, Suruç ve Ankara saldırıları oldu. Bu saldırılar bize IŞİD’in Türkiye toplumunu kendisine düşman olarak gördüğünü gösteriyor. IŞİD yayımladığı videolarda Türkiye’deki Müslümanların ‘Cihat’a katılmaları yönünde çağrıda bulundu. Hatta IŞİD’e yakın ‘Konstantiniyye’ adlı dergide örgütün İstanbul’u ‘fethedeceği’ duyuruldu. Bu durum IŞİD’in hedefleri arasında Türkiye toprağının da olduğunu gösteriyor. Yine de Türkiye’yle ilgili alışılmadık bir durum var şu an. IŞİD, nerede olursa olsun yaptığı eylemleri üstelemekten çekinmeyen bir örgüt. Hatta saldırıları sonrasında bazı videolar yayımlayarak militanlarının saldırılara nasıl hazırlandığını kamuoyuna duyuruyor. Ancak IŞİD, Türkiye’de yaptığı Diyarbakır, Suruç ve Ankara saldırılarını üstlenmedi. Bunun yerine bu saldırıları tebrik etmekle yetindi. Bu durum kafa karıştırıcı; çünkü bu saldırıların IŞİD tarafından yapıldığı kesinleşti.

3/ 31
IŞİD dünyadan ne istiyor?

IŞİD, dini referanslarını nereden alıyor? Felsefesi ne? Bunlar İslam adına geçerli iddialar mı? IŞİD gerçekten ‘İslami’ bir terör örgütü mü?

Gazeteci-yazar Mustafa Akyol, IŞİD’in dünyadaki İslam âlimlerinin ve sıradan Müslümanların çok büyük çoğunluğuna göre zalim, sapkın bir örgüt olduğuna ama kendini de İslam’ın en doğru temsilcisi olarak gördüğüne işaret ediyor: “Dolayısıyla ‘ne IŞİD İslamidir’ demek doğru ne de ‘İslam’la hiçbir alakası yoktur’ demek. Bence en doğru tanım, İslam’ın ilk yüzyılındaki ‘Hariciler’ gibi, dini kaynakları çok katı, bağnaz ve vahşi yorumlayan bir akım olduğu.”Selefilik ve İslami hareketler konusunda uzman ilahiyatçı, Prof. Dr. Hilmi Demir’e göreyse IŞİD’in dini referans çerçevesi oldukça karmaşık ama basitçe Selefi-devrimci-radikal örgütlerden biri olarak kabul edilebilir (İslam’ın şirk ve batıl inançlardan temizlenerek kendi kaynaklarına dönmesini savunan Abdullah İbn Abdulvehhab’ın düşüncesinden beslenen Selefilik’ten çok fazla yararlanıyor). Demir, IŞİD’in sadece ‘İslamcı’ bir örgüt olarak nitelenmesini yanlış buluyor: “Yalnızca dini referanslar kullanmıyor. Batı dünyasının sömürgeci geçmişi, uyguladığı çifte standartlar ve İslamofobi gibi ideolojik araçları da kendi söylemine ekliyor.”

4/ 31